המיתר השישי - המדריך לפדאלבורד : סדר האפקטים בפדאלבורד

בימים ראשון-שני, 21-22.5.18, החנות סגורה באופן חד פעמי !

שירות והזמנות
073-7272966
phone4, phone, contact, telephone, support, call
Facebook
0
דרך שלמה (סלמה) 29
תל אביב
ראשון עד חמישי : 13:00-20:00
שישי וערבי חג : 11:00-15:30

 
בהזמנות מעל 300 ש"ח
עד 12 תשלומים ללא ריבית
חפש
דף הבית >> בלוג הפדאליה >> המדריך לפדאלבורד : סדר האפקטים בפדאלבורד
 

המדריך לפדאלבורד: סדר האפקטים בפדאלבורד
 

לא משנה אם יש לכם פדאלבורד מסודר או שאתם פשוט מניחים את האפקטים לגיטרה שלכם על הרצפה, הסדר שלהם עדיין משנה ומשפיע על הסאונד הסופי שתקבלו. המדריך הזה נועד לעשות לכם סדר בסדר של האפקטים שלכם :)


נתחיל בהבהרה חשובה : אין דרך אחת נכונה לסדר של אפקטים, יש הנחיות וקוים כלליים נפוצים שמהוים נקודת התחלה טובה, אבל זה לא אומר שאי אפשר לעבוד בדרך שונה. בשורה התחתונה, הכי חשוב שתתנסו בעצמכם ותתנו לאוזניים שלכם לשפוט.

עוד דבר קטן שכדאי לציין כדי למנוע בלבול. אנו מתייחסים לסדר שרשרת הסיגנאל כאשר הגיטרה היא תחילת השרשרת והמגבר בסופה.
לדוגמא, אם יש לנו גיטרה מחוברת לקומפרסור, אוברדרייב, דיליי ואז מגבר, אז הפדאל  שנחשב ראשון הוא הקומפרסור והאחרון הוא הדיליי. בדוגמא הזו הקומפרסור מגיע "לפני" האוברדרייב, והדיליי "אחריי" האוברדרייב. זה אולי נשמע לחלק מכם מאוד ברור, אבל יש הרבה פעמים בלבול בעניין הזה.
 


תרשים של הסדר הנפוץ :

שוב, זו ממש לא הדרך ה"נכונה" היחידה לסדר את האפקטים. בגדול, הכל אפשרי, השאלה היא מה אתם מנסים להשי והאם אתם אוהבים את הסאונד שמתקבל.


 
Fulltone Clyde Standard Wahפילטרים \ ווא-ווא

ווא-ווא ממוקם בד"כ בתחילת שרשרת האפקטים בפדאלבורד.

יש נגנים שמעדיפים לשים את הווא ווא אחרי האוברדרייב שלהם כדי לקבל סאונד ווא יותר מודגש. (או מסיבות טכניות כאלה ואחרות, על זאת ועוד בפוסט נפרד)

מבחינת פילטרים למיניהם (
Envelope Filter) גם הם לרוב ממוקמים בהתחלה מכיוון שהם מאוד מושפעים מדינאמיקת הפריטה על הגיטרה. אם אנחנו רוצים שהפילטר יגיב בצורה הכי טובה לנגינה שלנו, עדיף למקם אותו לפני אפקטים אחרים שעלולים לקמפרס את הסיגנאל שמגיע מהגיטרה ולהשפיע על הדינמיקה, כמו קומפרסורים או אוברדרייבים.

 

Xotic BB Preamp
אוברדרייב \ דיסטורשן \ פאז
קבוצת האפקטים שמוסיפה לכלוך בדרך כלל תמצא במרכז השרשרת, אחרי הפילטרים והקומפרסור ולפני מודולציה ואפקטים מבוססי זמן כמו דיליי וריוורב.
בקבוצה זו יש מדיי פעם חריג שהוא הפאז. במקרים מסוימים, יהיה עדיף לשים את הפאז ראשון בשרשרת מייד אחרי הגיטרה, שם הוא ישמע הכי טובה ויתנהג כמו שהוא תוכנן (מבחינת דינמיקה ותגובה). הדבר נכון רק לחלק מהפאזים (לדוגמא, Zvex Fuzz Factory, Fulltone 69, Fulltone 70 ועוד), ויש לו משמעות רק כאשר אתם רוצים לשים פדאלים שהם לא טרו בייפאס לפניו, או להפעיל עוד פדאלים שנמצאים לפניו באותו זמן.



מה קורה כאשר יש לנו כמה אוברדרייבים ? שיטה נפוצה היא לסדר אותם לפי כמות הגיין, למרות שאני לא בטוח שבאמת יש לכך יתרון.
בגדול אפשר להגיד שאם יש לכם מספר אוברדרייבים שאתם מתכניים להשתמש בהם באותו זמן, הצבע של הפדאל האחרון יהיה הכי דומיננטי.




בוסטרים
לבוסטר יכולים להיות מספר שימושים, לכן חשוב שתמקמו אותו בהתאם למה שאתם רוצים להשיג.

1. לפני אובדרייב -  מקמו את הבוסטר שלכם לפני אובדרייב או דיסטורשן כדי להוסיף לו גיין ולהפוך אותו לכבד יותר, עם השפעה מינימאלית על הווליום הכולל.
2. אחרי אוברדרייב - מקמו את הבוסטר שלכם אחרי אובדרייב או דיסטורשן אם אתם רוצים שהבוסטר יתן לכם עוד ווליום (יכול עבוד טוב כדי לצאת לסולו למשל) בלי להשפיע על כמות הגיין (אם מדובר בקלין בוסט)
3. לפני ערוץ קלין של מגבר – בוסטר לפני מגבר נקי יכול להוסיף ווליום ואולי גם לדחוף את המגבר שלכם לאוברדרייב טבעי, בהתאם לכמות ההדרום (
Headroom) שנשארה לו.
4. משתמשים בערוץ האוברדרייב של המגבר שלכם ? מקמו את הבוסטר ב-
Effects Loop שלכם כדי להשתמש בו כווליום בוסט.

עוד פרטים ודוגמאות על בוסטר בפוסט "5 דרכים להשתמש בפדאל בוסטר"

 
מודולציה
תחת מודולציה אפשר להכניס אפקטים כמו פלאנג'ר, קורוס, פייזר,לסלי,  שבדרך כלל עובדים הכי טוב כשהם ממוקמים לקראת הסוף, לפני דיליי וריוורב, למרות שיש פעמים שהם יכולים לתת תוצאות מעניינות גם לפני אוברדרייב.

אם אתם מקבלים את האוברדרייב שלכם מהמגבר, מומלץ למקם אותם ב
fx-loop , אם יש למגבר שלכם אחד כזה. 

 


 
Diamond Tremoloטרמולו
טרמולו אמנם מסווג בד"כ כפדאל מודולציה (גם באתר שלנו), למרות שההגדרה הזו לא מדויקת מאחר שהוא אפקט שמשפיע על הווליום בלבד, סוג של פדאל ווליום אוטומטי עם כל מיני אופציות.
את הטרמולו נהוג למקם אחרי האוברדרייבים בפדאלבורד ולפעמים גם אחרי אפקטים של מודולציה בהתאם לסאונד שתרצו לקבל.
אם אתם רוצים לקבל את הטרמולו המודגש ביותר, מקמו אותו בסוף השרשרת, והתנודה בווליום תשפיע על כל הסיגנאל, ככה שתוכלו לקבל קטעים שקטים לחלוטין. שימו את הטרמולו לפני דיליי וריוורב ותקבלו דעיכה של החזרות לתוך הריוורב יחד עם הטרמולו, לאפקט עדין יותר ואמביינטי.

אם תמקמו את הטרמולו לפני האוברדרייב, הוא יעבוד בצורה דומה לווליום בגיטרה. כאשר יש לכם פדאל אוברדרייב דלוק ואתם מנמיכים את הווליום הגיטרה, האוברדרייב יהיה עם פחות גיין. ברוב המקרים זה האפקט שרוצים לקבל מטרמולו, אבל אולי חלקכם יוכלו למצוא לזה שימוש מעניין.




דיליי וריוורב
אפקטים מבוססי זמן ממוקמים לרוב בסוף השרשרת. נסו למקם אחד מהם לפני דיסטורשן וכנראה שתקבלו סאונד בוצי ומבולגן. אותו הדבר לגבי שימוש בדיליי וריוורב לפני ערוץ אוברדרייב של מגבר. בגלל שהדיליי או הריוורב מגיעים לפני הפריאמפ של המגבר (משם בד"כ מגיע הדיסטורשן)
ולא ב Effects Loop , תקבלו פחות או יותר אותה תוצאה.
 
Strymon El Capistan Delay
ברוב הפדאלבורדים הריוורב נמצא בד"כ בסוף, אחריי הדיליי. אבל גם דיליי בסוף יכול לעבוד מצויין ולתת לכם סאונד עם אופי מעט שונה.





אפקטים נוספים :


EQ
פדאל אקולייזר ממוקם לרוב אחרי האוברדרייבים ולפני מודולציה, כך תוכלו לקבל אפקט דומה לאקולייזר של מגבר, שנמצא אחרי הפריאמפ. (בד"כ)
אופציה פופולרית נוספת – אקולייזר ב
Effects Loop, לשליטה נוספת בטון של המגבר שלכם.


פדאל ווליום
עוד אחד מהאפקטים שיכולים לעבוד במספר מקומות בפדאלבורד.
אם תשימו אותו בהתחלה, הוא יתפקד כמו כפתור הווליום בגיטרה שלכם וישנה את עוצמת הסיגנאל מהגיטרה שנכנס לאפקטים ויכול לשנות את הסאונד והתגובה שתקבלו מהם. (בעיקר מאוברדרייב\דיסטורשן\פאז)
שימו את פדאל הוולים בסוף השרשת כדי לשלוט על הווליום הכולל של הפדאלבורד, בלי להשפיע על האופי של האוברדרייבים. 
אם אתם רוצים להשיג אפקט של Swell, נסו למקם אותו ממש לפני הדיליי והריוורב.


טיונר
לרוב נהוג למקם את הטיונר כראשון בשרשרת, מהסיבה הפשוטה שהוא הכי יעיל כשהוא מקבל סיגנאל נקי מהגיטרה.
אופציה נוספת היא למקם את הטיונר בסוף השרשרת כדי שישמש כ
Kill Swtich לכל הפדאלבורד, במקרה הזה חשוב לוודא שאתם מכבים אפקטים כמו פיצ' שיפטרים, מודולציה ודיליי כדי לא להפריע לפעולה של הטיונר.

 
Pitch Shifters  
אוקטברים
והרמונייזרים אלו אפקטים דיגיטאליים הדוגמים את הצליל הנכנס ובעזרת אלגוריתמים מוסיפים הרמוניות. בחלק מהפדאלים האלה, אם נכניס להם סיגנאל "מלוכלך", בין אם מדובר באוברדרייב/דיסטורשן/פאז או כל דבר אחר, אנו נקשה עליהם לבצע את פעולתם בצורה הטובה ביותר, לכן, בחלק מהמקרים עדיף למקם אותם לפני אוברדרייבים. ההשפעה על הסאונד היא דיי משמעותית במקרה זה, אז שווה לנסות ולשים אותם גם אחרי האוברדרייבים, מה שיתן אפקט נקי ודומיננטי יותר.
 
Fulltone Deja Vibe
פייזר \ (Phaser) וייב (Vibe)
אפקטים שאמנם נכנסים תחת הקטגוריה של  מודולציה, אבל הרבה גיטריסטים מעדיפים למקם את הפייזר והוייב (הכוונה פה היא לאפקט בסגנון Univibe  ולא ויברטו) שלהם בפדאלבורד לפני אוברדרייב ודיסטורשן. נסו את זה, אולי גם תאהבו את התוצאה :) אפשר לנסות את הפייזר אחרי הדיליי בכדי לקבל חזרות מעניינות יותר. למי שאין דיליי עם אפקטס-לופ כמובן...








זכרו, כל מה שנכתב כאן הוא בגדר המלצה בלבד. תמיד תוכלו לסדר את האפקטים על הפדאלבורד שלכם באיזה סדר שבא לכם, אם זה נשמע לכם יותר טוב.



יש לכם עוד טיפים בנושא סידור אפקטים ? שתפו אותנו.
אהבתם את הפוסט ? שתפו את החברים!